Kuten jo ensimmäisessä artikkelissa kerroin, päätimme ajaa tällä kertaa Ruotsin rannikon kautta Tanskaan. Reitti ei nuole rantaviivaa, joten sinistä pilkettä ei juurikaan näe. Päätieltä pikkukyliin poikkeamiset kyllä palkitaan, koska ihanat, vanhat ja pittoreskit talot ja niiden hyvin hoidetut pihamaat saavat aikaan huokauksia. Miten voi olla niin kaunista, kysyn hivenen kateuden pistos sielussa härnäten. Kyllä silmä lepää. Valitettavasti emme ehtineet pysähtyä yhdelläkään Loppis-kyltillä, koska aikataulumme oli armottoman tiukka. Ei sillä, ei meillä ollut yhden ainutta Ruotsin kruunuakaan. Kortilla mennään ja vahva epäilys on, ettei kirppiksillä muovi olisi käynyt. Jään vain kuvittelemaan, mitä ihanuuksia missasin.

Kun lähdimme Suomesta, meillä ei ollut ensimmäisen yön majapaikasta tietoakaan. Varasin laivalla mökin Malmön First Camp-leirintäalueelta. Mökki oli 118€, johon päälle tuli lakanavuokraa n. 30€. Aamupalaa tällaisiin mökkimajoituksiin ei tietysti kuulu, joten aamupaloineen hintaa yhdelle yölle tuli n. 170€. Ei siis mitenkään halpa, mutta tällä sakilla yö hotellissa olisi huidellut lähempänä kolmea satkua. Leirintäalueella oli hienot leikkipaikat, jossa lapset viihtyivät. Paikka oli myös aivan merenrannalla, joten sinänsä sijainti oli aivan passeli.  Aamulla pikainen mökin siivous ja matka jatkui kohti Tanskaa.

Malmöstä ei ole kuin n. 300 km Billundiin, eli Legolandian mekkaan. Siltamaksut vievät henkilöautolta yhteensä n. 60€. Ajoimme suoraan Legolandiaan. Olin ostanut Suomesta Tori.fi:stä kahdet aikuisten ilmaisliput, joten maksoimme vain lasten liput. Hintaa niille tuli n. 120€. Lipuilla pääsi ilmaiseksi kaikkiin laitteisiin, lukuunottamatta liikennepuistoa. Portin jälkeen oli armoton määrä myymälöitä ja varsinainen hauskuus oli vasta niiden jälkeen.

Parkkeerasimme auton Lalandia pihaan hintaan 55kr/päivä. Tämä oli edullinen, mutta muuta halpaa Legolandiassa ei sitten olekaan. Ruokapaikkoja on paljon, plussaa myös siitä, että omat eväät voi nauttia niille varatuilla paikoilla. Myös grillausmahdollisuus löytyy. Vaikka on heinäkuu, huvipuistossa oli inhimilliset jonot. Olin varautunut paljon pahempiin ruuhkiin, joten yllätys oli positiivinen. Yksi päivä Legolandiassa kyllä riittää, toinen päivä olisi jo hukkakäyntiä. Olimme Legolandiassa klo 12 ja lähdimme pois klo 20.30. Ehdimme kiertää kaikki lasten toivomat laitteet ja upeat rakennelmat läpi. Kaupoissa emme käyneet ollenkaan. Ylihintaista Legoa löytyy Suomestakin. Ehkä matkan varrella löytyy edullisia ostosmahdollisuuksiakin.

Nyt makoilen Vejle Center hotellissa, johon on Legolandiasta matkaa 27km. Huominen tuo helpotusta helteeseen, sillä pulahdamme uimaan hotelliin kuuluvilla uimalipuilla. Siitä sitten myöhemmin lisää. Nati, nati.